Rabu, 09 Desember 2015

Teh hijau dalam Pencegahan Kanser

Teh hijau dalam Pencegahan Kanser

Minum teh adat asal yang bermula sejak tahun 5000 terutamanya di India dan China. Ia telah lama dianggap oleh orang-orang budaya sebagai bantuan kepada kesihatan yang unggul, penyelidik pada masa ini sedang mengkaji kemungkinan teh untuk mencegah dan merawat beberapa jenis kanser. Pemeriksa adalah terutamanya yang terlibat dalam anti-oksida yang dikenali sebagai catechin dalam teh. Walaupun kajian yang menggalakkan, terdapat kajian yang melibatkan orang yang telah dipersoalkan.

Mayat orang terus menjana molekul tidak stabil yang dikenali sebagai oksida, juga secara amnya dikenali sebagai radikal bebas. Untuk menstabilkan segala-galanya, oksidan mengambil elektron dari beberapa molekul dan akhirnya membahayakan protein sel dan bahan keturunan. Kerosakan ini boleh menyebabkan sel-sel menjadi lebih mudah terdedah kepada kanser. Antioksidan adalah komponen yang membolehkan badan untuk makanan ternakan dan merebut oksida. Sama dengan beberapa antioksidan, catechin dalam teh hijau secara terpilih menghalang tindakan enzim tertentu yang mengakibatkan kanser. Ini juga boleh mengarahkan dan memulihkan penyelewengan DNA kerana oksida.

Semua jenis teh berasal dari daun pada satu malar hijau tumbuhan yang dikenali sebagai Camellia sinensis. Daun teh keseluruhan dipilih, diputar, kering dan dipanaskan. Prosedur tambahan membiarkan daun untuk mengoksidakan dan menapai, teh hitam dihasilkan. Mungkin kerana ia kurang mengalami prosedur, teh hijau mempunyai tahap yang lebih antioksidan berbanding teh hitam.

Walaupun teh diambil dalam beberapa adab dan berbeza dalam komposisi kimia, penyelidikan mendedahkan merendam teh hitam atau hijau untuk sekitar 5 minit menjana lebih 80% daripada catechin. Walau bagaimanapun, teh ais segera mengandungi sejumlah kecil catechin.

Dalam makmal kajian menunjukkan catechin teh menjadi restrainers kukuh pembangunan kanser dalam pelbagai cara. Mereka foraj oksidan sebelum kerosakan sel berlaku. Ia mengurangkan kejadian dan jisim tumor kimia dirangsang. Ia juga melambatkan perkembangan sel-sel tumor. Dalam kajian mengenai kulit, perut dan kanser hati, tumor kimia dirangsang dibuat dikenali untuk mengurangkan jisim pada tikus yang telah dipelihara dengan teh hitam dan hijau. Walaupun teh telah lama diiktiraf sebagai antioksidan, output kajian yang melibatkan orang telah menentang. Beberapa kajian epidemiologi menilai peminum teh dan peminum bukan teh punggung dakwaan bahawa mengambil teh dapat menghindarkan kanser untuk beberapa yang tidak. Alam sekitar, penduduk dan diet jurang boleh menjelaskan percanggahan-percanggahan ini. 2 kajian di China, di mana teh hijau adalah merupakan pokok dalam diet, berakhir di dalam hasil yang menggalakkan.

Satu kajian melibatkan lebih 18,000 orang mendapati peminum teh adalah sekitar setengah yang mungkin untuk membina esophageal dan kanser perut dengan lelaki yang mengamalkan teh minimum, walaupun berikutan pelarasan untuk merokok dan beberapa aspek kesihatan dan diet. Kajian 2 berada di Hospital Beijing Dental yang menemui mengambil 3 gram teh setiap hari atau sekitar 2 cawan bersama-sama dengan kemasukan ekstrak teh mengurangkan massa dan penyebaran leukoplakia, plak lisan pra-kanser.

Walau bagaimanapun, terdapat satu kajian di Belanda yang tidak menyokong pertimbangan ini. Ia mengkaji hubungan antara pengambilan teh dan bahaya yang berikutan payudara, paru-paru, kolon dan perut kanser di kalangan 58.279 lelaki dan 62.573 wanita yang berumur 55-69. Kajian ini melibatkan aspek seperti merokok dan diet umum. Ia tidak menemui sebarang kaitan dengan pencegahan kanser dan pengambilan teh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar